Katedra Metodyki Projektowania powstała w roku 1968/69 z inicjatywy twórcy Wydziału Form Przemysłowych prof. Andrzeja Pawłowskiego, wybitnego teoretyka wzornictwa, pedagoga i artysty. Zainicjowane przez niego kierunki prac badawczych i dydaktycznych zostały podjęte przez Jego współpracowników. Wieloletnie doświadczenia ujęte w formie metodologicznej są elementami kształcenia w ramach prowadzonych przedmiotów. Prowadzone są prace badawcze i popularyzacyjne w zakresie metodyki i historii projektowania. W formie publikacji zostały wydane opracowania dokumentujące działalność Wydziału Form Przemysłowych – Absolwenci 1962-1983, publikacja towarzysząca wystawie z okazji 20-lecia WFP (1984), na 40. lecie Wydziału Form Przemysłowych XL Wydział Form Przemysłowych 1964–2004 oraz pamiątkowy plakat ze zdjęciami absolwentów (2004). Ponadto opracowano i wydano wybrane dzieła założyciela i dziekana Wydziału Andrzeja Pawłowskiego – Genesis, album fotogramów (1999), Inicjacje, o sztuce, projektowaniu i kształceniu projektantów, zbiór pism (2001). Z okazji jubileuszu 50-lecia Wydziału, wydano Kalendarium Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie 1964-2014 (2014), jak również koordynowano prace badawcze pozostałych dwóch wydawnictw jubileuszowych. Wydana w 2009 roku monografia Warsztaty Krakowskie 1913–1926 (praca zbiorowa pod red. M.Dziedzic), dokumentuje działalność jednego z najważniejszych stowarzyszeń twórczych w historii polskiego wzornictwa. Prowadzone są prace związane z opracowaniem narzędzia wspomagającego proces projektowania, pod kątem wykorzystania w dydaktyce oraz przez profesjonalnych projektantów. Katedra dysponuje podręczną biblioteką dostępną dla studentów, która stanowi zaplecze dla przygotowywania zajęć seminaryjnych, wykładów-ćwiczeń, mających na celu:
- zwrócenie uwagi na złożone procesy zachodzące w otaczającym świecie;
- uzmysłowienie rodzących się zagrożeń;- wykształcenie umiejętności analizowania zjawisk pozostających
w bezpośrednim i pośrednim związku z rozwiązywanym problemem projektowym; - stymulowanie do pogłębiania wiedzy o istniejących przedmiotach-produktach designu w celu identyfikacji idei, procesów użytkowych, skutków kulturowych, środowiskowych, społecznych i innych, które ich wprowadzenie w życie spowodowało;
- uświadomienie konieczności wykształcenia postawy weryfikującej zastaną rzeczywistość, otwartej na zmieniający się świat, w którym wartością nadrzędną jest człowiek;
- wzbogacenie wiedzy o metodach stosowanych w projektowaniu.