Pracownia Projektowania Alternatywnego powstała z inicjatywy i osobistych zainteresowaniach prof. Mieczysława Górowskiego. W unikatowym programie nauczania Pracowni podkreślane są dwa aspekty projektowania – wątek ekologiczny oraz czerpanie inspiracji z rodzimej kultury. Wobec zjawiska ogólnoświatowego konsumpcjonizmu, związanego z intensywną – często nadmierną – eksploatacją źródeł naturalnych surowców i energii, w Pracowni podejmowane są starania, aby uświadomić przyszłym projektantom – współtwórcom kultury materialnej człowieka – ich współodpowiedzialność za powoływanie do życia produktów, które w końcowym etapie swego istnienia mogą przekształcić się w bezużyteczne odpady. Drugim celem kształcenia jest zwrócenie uwagi studentów na wartość rodzimej kultury materialnej i duchowej. Ekspansja tendencji globalizacyjnych zmusza do refleksji nad bogactwem i różnorodnością światowego dziedzictwa kulturowego oraz podjęcia prób manifestowania swej odrębności. Dlatego też, w dążeniu do osiągnięcia konkurencyjności i oryginalności powstających w Pracowni projektów, studenci są zachęcani do poznawania i wnikliwej analizy elementów polskiej i słowiańskiej tradycji oraz ich adaptacji do własnych pomysłów. Głównym trzonem każdego cyklu zajęć w danym semestrze są warsztaty z wybranego rzemiosła. Do tej pory zrealizowaliśmy warsztaty min. z plecionkarstwa (wiklina, słoma, rogożyna), z drewnianych zabawek ludowych, czy ceramiki kołowej. Warsztaty są kilkudniowe i zazwyczaj odbywają się w miejscu skąd pochodzi dany rzemieślnik, czy twórca, ważny jest także kontekst lokalności. Następnie w toku zajęć semestralnych studenci implementują zdobytą wiedzę do kreowania rozwiązań, łączących tradycję i współczesność.
Student w Pracowni zyskuje
- zdobywa podstawowe umiejętności z zakresu wybranego w danym semestrze warsztatu z rzemiosła;
- ma wiedzę o korzeniach i tradycjach twórczych własnego obszaru kulturowego związaną z wydanym tematem projektowym;
- potrafi opracowywać projekty z uwzględnieniem aspektów tożsamości kulturowej i ekologii;
- potrafi posługiwać się różnorodnymi technikami plastycznymi w tym własnymi – w wykonywanych projektach;
- prowadzi na poziomie podstawowym prace analityczno-badawcze związane z wybranym tematem dyplomowym;
- jest zdolny do krytycznej oceny wartości kulturalnej, etycznej podejmowanych działań projektowych i ich skutków dla środowiska naturalnego.
Przedmioty prowadzone w ramach Pracowni
Projektowanie Alternatywne – dla studentów 1 roku II st.
Projektowanie Alternatywne – dyplom magisterski
Kadra